Na valné hromadě 11. listopadu 2016 jsme vyzvali členy ČAA, aby se společně zamysleli nad budoucností naší asociace a našeho oboru. Zamyšlení proběhlo ve třech pracovních skupinách, a jak jinak, prostřednictvím kreativních prvků. Pracovali jsme s kresbou na čtvrtky papíru a projektivními kartami Miroslava Huptycha.  Můžete se podívat na stručný záznam výstupů z pracovních skupin. 

 

1. Pracovní skupina „identita arteterapeuta“: 

Identitu arteterapeuta tvoří:

  • využití tvořivosti v různých oblastech činnosti

  • skrytá, dílčí identita arteterapeuta v ČR (arteterapeut je oficiálně zaměstnáván v jiných profesních zařazeních)

  • inspirace (Lidová škola umění  – dnes Základní umělecká škola, vzory učitelů a osobností během života)

  • osobnost arteterapeuta jako člověka

  • zkušenost s výtvarnými prostředky

  • tolerance

  • hravost

  • osobní příběh

  • spojitost s výtvarným uměním 

  • spojitost s léčebným procesem

  • spojitost s českou kulturou

  • pokora

  • empatie

  • vlastní tvorba

2. Pracovní skupina „česká arteterapeutická asociace“: 

ČAA by měla vůči svým členům:

  • být kreativním spolkem, poskytujícím svým členům možnost vzdělávání, nové podněty a inspiraci

  • zajistit legislativní ukotvení oboruarteterapie v zákonech ČR

  • ctít právo na svobodu projevu ve spolku

  • být profesionálním spolkem, ukazovat možnosti odborného růstu

  • být komunitou umožňující sdílení a společné aktivity svých členů

  • zprostředkovávat informace o zahraničních aktivitách v oboru

  • zajistit průhledné finanční hospodaření spolku

  • podporovat nastavení optimálního finančního ohodnocení svých členů

ČAA by měla vůči ostatním institucím a okolnímu světu:

  • být transparentní, prezentovat vysoký potenciál oboru arteterapie, jeho formu, obsah, strukturu, tvar a směřování

  • podporovat a vyjadřovat hodnotu arteterapie

  • prezentovat arteterapii jako léčebnou metodu

  • prezentovat arteterapii jako aktivní, rozvíjející se a využitelný obor

  • prezentovat arteterapii jako legitimní obor s etickými pravidly

  • prezentovat strukturu vzdělávání v arteterapii a strukturu ČAA

  • zajišťovat dialog a mezioborovou spolupráci s ostatními institucemi a asociacemi

 

3. Pracovní skupina „vzdělávání arteterapeuta“:

Vzdělávání jak je nyní: P1010733

  • hranice vzdělání v arteterapeutické profesi není jasně stanovená

  • vzdělávání probíhá také sdílením a předáváním zkušeností mezi arteterapeuty

  • vzdělání obohacuje také vlastní tvorba arteterapeuta

  • arteterapeutické vzdělání je obohaceno o oblasti, které současné školství příliš nepodporuje: tvořivost, schopnost intuice, neverbální vyjádření

  • důležitou součástí vzdělání je sebezkušenostní výcvik, supervize a praxe

  • v arteterapeutickém vzdělání jsou patrné dostředivé tendence

  • současný systém vzdělávání nemá disciplínu

  • současný systém vzdělávání se prolíná se vzděláváním jiných v jiných profesích

Arteterapeutům chybí:

  • profesní setkávání a sdílení (i supervizní)

  • podpora seberozvoje a rozvoje intuice

  • jasná struktura vzdělání arteterapeuta, jeho ucelenost, pravidla a hranice

  • průbojnost a ukázněnost

  • „pevná půda pod nohama“ – ukotvení profese a její zázemí

  • „otevřené dveře“ k arteterapeutické práci v organizacích

Všem zúčastněným děkujeme za spolupráci. Samozřejmě můžete posílat i dále své podněty a připomínky emailem na adresu ČAA.
 
 

 

Zde je místo pro Vaši inzerci.
Více informací.