Na valné hromadě 11. listopadu 2016 jsme vyzvali členy ČAA, aby se společně zamysleli nad budoucností naší asociace a našeho oboru. Zamyšlení proběhlo ve třech pracovních skupinách, a jak jinak, prostřednictvím kreativních prvků. Pracovali jsme s kresbou na čtvrtky papíru a projektivními kartami Miroslava Huptycha. Můžete se podívat na stručný záznam výstupů z pracovních skupin.
1. Pracovní skupina „identita arteterapeuta“:
Identitu arteterapeuta tvoří:
-
využití tvořivosti v různých oblastech činnosti
-
skrytá, dílčí identita arteterapeuta v ČR (arteterapeut je oficiálně zaměstnáván v jiných profesních zařazeních)
-
inspirace (Lidová škola umění – dnes Základní umělecká škola, vzory učitelů a osobností během života)
-
osobnost arteterapeuta jako člověka
-
zkušenost s výtvarnými prostředky
-
tolerance
-
hravost
-
osobní příběh
-
spojitost s výtvarným uměním
-
spojitost s léčebným procesem
-
spojitost s českou kulturou
-
pokora
-
empatie
-
vlastní tvorba
2. Pracovní skupina „česká arteterapeutická asociace“:
ČAA by měla vůči svým členům:
-
být kreativním spolkem, poskytujícím svým členům možnost vzdělávání, nové podněty a inspiraci
-
zajistit legislativní ukotvení oboruarteterapie v zákonech ČR
-
ctít právo na svobodu projevu ve spolku
-
být profesionálním spolkem, ukazovat možnosti odborného růstu
-
být komunitou umožňující sdílení a společné aktivity svých členů
-
zprostředkovávat informace o zahraničních aktivitách v oboru
-
zajistit průhledné finanční hospodaření spolku
-
podporovat nastavení optimálního finančního ohodnocení svých členů
ČAA by měla vůči ostatním institucím a okolnímu světu:
-
být transparentní, prezentovat vysoký potenciál oboru arteterapie, jeho formu, obsah, strukturu, tvar a směřování
-
podporovat a vyjadřovat hodnotu arteterapie
-
prezentovat arteterapii jako léčebnou metodu
-
prezentovat arteterapii jako aktivní, rozvíjející se a využitelný obor
-
prezentovat arteterapii jako legitimní obor s etickými pravidly
-
prezentovat strukturu vzdělávání v arteterapii a strukturu ČAA
-
zajišťovat dialog a mezioborovou spolupráci s ostatními institucemi a asociacemi
3. Pracovní skupina „vzdělávání arteterapeuta“:
Vzdělávání jak je nyní:
-
hranice vzdělání v arteterapeutické profesi není jasně stanovená
-
vzdělávání probíhá také sdílením a předáváním zkušeností mezi arteterapeuty
-
vzdělání obohacuje také vlastní tvorba arteterapeuta
-
arteterapeutické vzdělání je obohaceno o oblasti, které současné školství příliš nepodporuje: tvořivost, schopnost intuice, neverbální vyjádření
-
důležitou součástí vzdělání je sebezkušenostní výcvik, supervize a praxe
-
v arteterapeutickém vzdělání jsou patrné dostředivé tendence
-
současný systém vzdělávání nemá disciplínu
-
současný systém vzdělávání se prolíná se vzděláváním jiných v jiných profesích
Arteterapeutům chybí:
-
profesní setkávání a sdílení (i supervizní)
-
podpora seberozvoje a rozvoje intuice
-
jasná struktura vzdělání arteterapeuta, jeho ucelenost, pravidla a hranice
-
průbojnost a ukázněnost
-
„pevná půda pod nohama“ – ukotvení profese a její zázemí
-
„otevřené dveře“ k arteterapeutické práci v organizacích