Do pozdně zimní atmosféry se tímto číslem pokoušíme vstoupit tématikou poněkud roztomilejší – děti – ačkoliv, pravda, většina otištěných příspěvků pojednává o problémech, které děti a jejich okolí prožívají. V anketě jsme sáhli do archivu Zdeňka Šimanovského, který nabízel množství zajímavých odpovědí na jeho otázku pokládanou v rámci hodiny dramatické výchovy. Na návštěvu jsme tentokrát zavítali na Dětskou psychiatrickou kliniku motolské nemocnice. V rubrice Slovo k tématu najdete články týkající se funkce dětské kresby, integrativního arteterapeutického modelu práce s dětmi se specifickými poruchami učení, dočtete se o skupinové arteterapii s žáky s SPU a LMD a lehce se dotkneme vytváření mandal s dětmi. Rozmlouvali jsme s Lenkou Novotnou, která vyprávěla zejména o své arteterapeutické zkušenosti s dětmi soukromého gymnázia. Podněty přišly z kolébky „rožnovské arteterapie“ v Českých Budějovicích, druhý příspěvek čerpá z diplomové práce na téma obecnějších otázek kolem arteterapie. Ze zahraničí docestovaly 2 příspěvky od slovenských kolegů, v nichž se můžete zamyslet nad navazováním kontaktu s dětským klientem a přiblížit se k problematice arteterapeutické práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dále zde naleznete francouzské zamyšlení nad podstatou zobrazování lidské tváře a postřehy z jedné konference pořádané ve Francii. Zajímavý je obsah knihovničky, ve které je zmíněno několik projektivních testů, recenze na knihu J. Uhlíře a anotace k nové knize, která ve jménu Gestalt přístupu ukrývá řadu praktických podnětů pro arteterapeutickou práci s dětmi s různými obtížemi.
Obsah čísla:
- Úvodní slovo
- Anketa: "Jaké situace by sis chtěl/a dramaticky přehrát?"
- Návštěva: Dětská psychiatrická klinika ve FN v Motole
- Slovo k tématu:
- Dětská kresba podporuje všestranný rozvoj (Michaela Šteigerová)
- Nástroje integrativního arteterapeutického modelu v kontextu reedukace specifických poruch učení (Petr Hrouzek)
- Skupinová arteterapie jako součást komplexní péče o žáky se specifickými poruchami učení (SPU) (Jan Uhlíř) (OTEVŘÍT)
- Děti a mandaly (Milena Fillová)
- Rozhovor s arteterapeutkou Lenkou Novotnou
- Zkušenost: Možnosti arteterapie u dětí s nařízenou ústavní výchovou (Alice Divíšková)
- Podněty a reakce:
- Hledání identity arteterapie (Silvie Skřivanová)
- Spojité nádoby výtvarné kultivace a metodiky v rožnovské arteterapii (Evžen Perout) (OTEVŘÍT)
- Tvorba a tvořivost v Rorschachově testu a v projektivních metodách: klinický a psychopatologický přístup (Marie Lhotová)
- Ze zahraničí:
- Prstomaľba a nadviazanie kontaktu s detským klientom (Jaroslava Mihalovičová)
- Arteterapia s detmi zo sociálne znevýhodneného prostredia (Jana Vatrálová)
- Vnitřní tvář (Guy Benoit)
- Knihovnička